Armeija | Ilotulite.org

Armeija

Sivuja: [1] 2 3 ... 23   Siirry alas
Hencca
Käyttäjä
Info
0
Armeija « : 13.03.2007 10:19:06 »

• Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +57
Ikä: 38
tallennettu
Ei taida foorumilla olla ollut aiemmin keskustelua armeijasta, lyhyesti armeijan räjähteistä kylläkin. Suurimmalla osalla foorumin jäsenistä armeija on varmasti tavalla tai toisella ajankohtainen lähitulevaisuudessa ja jotkut sen käyneet. Mitkä ovat suunnitelmat tai missä kävit armeijan?

Itse suoritin armeijan Haminan kuljetuskomppaniassa (362 vrk) 2000-luvun alussa. Kuskin hommat olivat ihan mukavia, metsäleireille sai yleensä oman auton käyttöönsä ja ajaminen yleensäkin viehätti. Hauskaa oli myös välillä kieliposkellakin ajella mettäpolkuja. Ajoneuvoina olivat erilaiset maastokuorma-autot, pasi-miehistönkuljetusvaunut ja henkilöautot.

Suoritin rekkakortin armeijassa ja siitä on ollut paljon hyötyä siviilissäkin. Johtamisasiat eivät minua koskaan kiinnostaneet.

Erilaisia räjähteitä tuli räiskittyä menemään välillä mielinmäärinkin  :D ja upeita kokemuksia olivat myös ammuntanäytökset, joita pääsin näkemään useita.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2007 18:12:55 (Hencca) »
Maukka
Käyttäjä
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #1 : 13.03.2007 13:35:50 »

• mies
  • Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +40
Ikä: 28
tallennettu
Jos minulla ei olisi tätä kirottua astmaa, joka pilaa lähes kaikki suunnitelmani, menisin: Utin laskuvarjojääkärirykmenttiin, jos en pääsisi sinne niin Erikoisrajajääkäriksi.

Nyt olen ajatellut että menisin Uttiin sotilaspoliisiksi, tai pioneerikomppaniaan, missä niitä koulutuspaikkoja sitten onkin. ;D
Raato
Käyttäjä
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #2 : 13.03.2007 15:19:42 »

• mies
  • Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +12
tallennettu
Taistelusukeltajaksi kouluttautuminen kiinostaisi erityisesti.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2008 02:17:55 (Raato) »
MokkiLumi
Käyttäjä
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #3 : 13.03.2007 15:36:58 »

• mies
  • Poissa Poissa
"I reject your reality, and substitute my own."
Käyttäjien äänet: +26
tallennettu
Äh..
Vielä 4-5 vuotta pitäisi odotella.

Tarkka-ampujaksi olen halunnut niin kauan, kun vain pystyn muistamaan. Palveluspaikaksi ajattelin Kainuun Prikaatia(Kainuun Jääkäripataljoonaa).Ongelmana on kuitenkin se, ettei pääsyä TA:ksi voi taata.

Jos en sitten vain pääse, niin ajattelin pioneerin hommia ja sitten suorittaa MPK:n kautta TA-koulutus. Räjähteet ja kemialliset aseet. Ah.. Ja samalla saisi paperit apu(lais)panostajaksi, joka on mahdollinen uravalinta.

Mutta mUtta..

High explosives and electricity, Whoo! -Kari Byron

"-16:44:21- (Iluutzima) Jos adminit antaa luvan pistän linkin siihe sytkää minkä ostan
-16:44:54- (Iluutzima) Mokkis: Saako laittaa linkin?"
 Oonks mä jo ihan oikee admin? :>
Kimnice *
Ylläpito Jukka Ala-Käkelä
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #4 : 13.03.2007 16:03:01 »

• Poissa Poissa
"Härö"
Käyttäjien äänet: +1280
Ikä: 37
tallennettu
II/05 erässä Vekaranjärvellä tuli palveltua 2. viestikomppaniassa 180 päivää.

Sotilaspassissa lukee...
Aselaji - Koulutushaara: VI PUH
Erikoiskoulutus: TELEM/YVI2/C2

Eli viestikeskusmiehenä V2-tyyppisellä asemalla. Ainoksi sodanajan tehtävänkuvaksi jäi toimiminen viestiverkon solumuna ja/tai liittää joku osasto viestiverkkoon.
------
Viestipaseilla mentiin paikasta A paikkaan B ja pystytettiin viestiasemaa siihen: Masto pystyyn, missä on kaksi lautasta. Sitten naamioitiin viestiasema ja ohjelmoitiin tietokone yhteyksiä varten. Sitten saattoi tulla kelaperseet (telemiehet)tuoda valokaapelia toiselta asemalta myöskin.
Lisäksi yksi jannu jäi rakentamaan vartiopaikkaa (todella nopea ja kevyt operaatio) ja toimi viestiaseman vartiomiehenä kunnes viestiasema saatiin pystyyn. Kun viestiasema oli pystyssä niin koottiin teltta. Teltalle ja vartiopaikalle rakennettiin myös parikaapeliyhteys.

Tämän jälkeen jäätiin ylläpitämään hommaa: Yksi jannu vartiopaikalla, yksi kipinässä ja yksi viestiasemalla päivystyksessä [Yhteyskokeilut, yhteyksien päivittämiset, palvelujen toimittaminen jne.] Kolme miestä lepää kerralla.

JH1-4 ja MJH harjoitukset eivät olleet kaikkein mukavimpia, koska niissä harjoitellaan pääasiassa viestiaseman perustamista, purkamista ja siirtämistä (perustaminen ja purkaminen ovat kohtuu rankkaa puuhaa, mikä valitettavasti vie paljon aikaa). Harjoitukset kestää sen neljä päivää ja siirtoja tulee 3 tai 4 (perustamisia siis 4 tai 5). Jos jää enemmän 'vapaata', niin järjestetään oheiskoulutusta (taistelutilanteet). Nukkumaan ei pääse juuri ollenkaan.

Loppusota kestää n. kaksi viikkoa, mutta se on oikeasti kaikista helpoin vaikka lasketaan rasitustasot yhteen ja on 3 kertaa pidempi kuin yksittäinen harjoitus. Tämä johtuu siitä, ettei loppusodassa enää keinotekoisesti harjoitella purkua ja perustamista, vaan loppusodassa toimitaan kuten oikeassakin sodassa toimitaan.

Tämä tarkoittaa sitä, ettei ole oheiskoulutusta ja siirtoja on 1-2 (perustamisia 2 tai 3); kaksi siirtoa jos asema tuhotaan..tällöin siirrytään ensiksi 'taivaaseen' mistä herätään uudestaan henkiin ja siirrytään toisaalle. Meillä oli kaksi siirtoa loppusodassa, koska sissit tuhosivat meidän aseman. Olimme n. 10 päivää yhdessä kohdassa ennen kuin meidät tuhottiin ja siirryime taivaaseen missä olimme hieman yli 24 tuntia, eli ehti tulla täydet lepovuorot ennen kuin tuli viimeinen siirto ja ehdimme olla pari päivää tuossa paikassa.

---
Harjoitusten rankkuuteen vaikuttaa olennaisesti:
a) Millainen porukka on taidoiltaan: Reipas porukka saa vaivatta aseman pystyyn alle tunnissa kaikkineen, surkealla ryhmällä kestää 6-7 tuntia [Mikä on vittumaista vartiomiehen kannalta joka vartioi paikkaa siihen saakka kunnes asema on pystyssä ja vaihtomies lähetetään (itse jouduin kertaalleen olemaan hulppeat 13 tuntia putkeen ja loppusodassa jostain syystä 7 tuntia (10 asteen pakkasessa suht paikallaan)]. Mitä nopeammin pystyssä sitä enemmän tukikohtapalvelusta, mikä on lepiä
b) Kuinka monta on matkassa mukana:
-Normaalisti asemalla on kuusi miestä jolloin tukikohtapalveluksessa on yhdessä päivässä 12 tuntia vuoroja (vartio, päivystys ja kipinä (kamiinan huolto teltassa)) ja 12 tuntia vapaata (ellei tule jotain kivaa hyökkäystä tai muuta poikkeavaa).
-Jos on vain viisi, niin lepoaikaa on 9h ja hommia 15h (paitsi tietty ryhmänjohtajalla joka on ottanut vapaudekseen hieman löysemmän ohjelman ;))
-Jos on vain neljä, niin hommia on 18h per lärvi ja 6h päivässä vapaata muuhun.
alle neljän miehen ryhmityksellä asema ei lähde liikkeelle ja nuo 1-3 sijoitetaan muille asemille, missä on vajausta.
c) Onko naapuriasemia: Joskus viestiasemat ovat yksin eikä muita asemia ole silmänkantamattomiin lähellä. Joskus taas on naapuriasema vieressä. (yleensä V1 ja V2 tyyppiset). Naapuriasemat tekevät hommasta helpompaa, koska näillä on usein yhdistetty vartiopaikka: Molemmille asemille jää vain 12h vartiovuoroa 24h:n sijaan. Tämä tarkoittaa kuuden hengen miehistöllä sitä, että jokaiselle tulee 2h lisää lepiaikaa; pienemmillä miehityksillä tuolla on enemmän merkitystä.

Esim. Loppusodassa meillä oli kokoajan vierusasema ja homma oli todella lepiä. Yhdellä asemalla oli tapahtunut kaksi tapaturmaa ja olivat neljällä miehellä liikenteessä ja meidät siirrettiin taivaasta heidän vierusasemakseen ja oli yhteinen vartiopaikka ja teltta kun oli vain 10 ihmistä yhteensä. Vierusaseman tyypeille tuli 12h lepoa, 12h hommia..meille 8h hommia ja 16h lepoa.

kyynelkaasu
Käyttäjä "Tulitteistettu"
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #5 : 13.03.2007 21:11:16 »

• mies
  • Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +14
Ikä: 24
tallennettu
Onhan tässä vielä aikaa pyöreästi 8-vuotta. Kuskin ja spollen hommat kiinnostaisivat.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2007 22:04:29 (kyynelkaasu) »
Varoitus, yllä oleva teksti saattaa sisältää herneitä. Nautittava varoen. Herra Luutnantti! Minä ammuin sarjan.

http://www.ilotulite.net/index.php?topic=14371.0
Kimnice *
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #6 : 14.03.2007 03:01:08 »

• Poissa Poissa
"Härö"
tallennettu
Äh..
Vielä 4-5 vuotta pitäisi odotella.

Tarkka-ampujaksi olen halunnut niin kauan, kun vain pystyn muistamaan. Palveluspaikaksi ajattelin Kainuun Prikaatia(Kainuun Jääkäripataljoonaa).Ongelmana on kuitenkin se, ettei pääsyä TA:ksi voi taata.

Tarkka-ampujaksi on vaikea päästä ja haluatko todella sellaista, että aina harjoituksissa olet ensin parisen tuntia liikkumatta yhdessä paikassa ja ammut yhden laukauksen ja siirryt eteenpäin ja 'jähmetyt' taas pariksi tunniksi. Kokoajan pitää tähdätä. Voi olla melkosen turhauttavaa ja tylsistyttävää..
Kimnice *
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #7 : 14.03.2007 03:02:26 »

• Poissa Poissa
"Härö"
tallennettu
Jos haluaa päästä vähillä fyysisillä rasituksilla niin 2. Viestikomppania Vekaranjärvellä..kunhan et hakeudu telejoukkueeseen ;).

Ps. Käsikranaatin heiton jälkeen nämä pelkästään paukahtavat ilotulitteet eivät tunnu enää missään.
MokkiLumi
Käyttäjä
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #8 : 14.03.2007 15:49:24 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu
Tarkka-ampujaksi on vaikea päästä ja haluatko todella sellaista, että aina harjoituksissa olet ensin parisen tuntia liikkumatta yhdessä paikassa ja ammut yhden laukauksen ja siirryt eteenpäin ja 'jähmetyt' taas pariksi tunniksi. Kokoajan pitää tähdätä. Voi olla melkosen turhauttavaa ja tylsistyttävää..
HALUAN TODELLA!

Ja enkö juuri ilmaissut viestissäni, että hommaan on vaikeaa päästä?

"-16:44:21- (Iluutzima) Jos adminit antaa luvan pistän linkin siihe sytkää minkä ostan
Ilmapommi-Mestari
Käyttäjä
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #9 : 14.03.2007 15:56:10 »

• mies
  • Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +37
tallennettu
Suunitelmissa ois Pioneerina Kainuun Prikaatissa.

Mutta sinne on vielä aikaa...
Kimnice *
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #10 : 14.03.2007 21:17:28 »

• Poissa Poissa
"Härö"
tallennettu
Suunitelmissa ois Pioneerina Kainuun Prikaatissa.

Mutta sinne on vielä aikaa...
Jahas...yleissekatyömieheksi :] Jos tykkää miinoja kantaa niin mikä ettei. Kädet pitenee ;)
Kimnice *
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #11 : 14.03.2007 23:32:08 »

• Poissa Poissa
"Härö"
tallennettu
Semmoinen vinkki armeijaan meneville. Että melkein kaikissa koulutushaaroissa se alokasaika on vittumaisin, eli jos sen kestää, niin kestää loppuun saakka.

Armeijaan kannattaa myös lähteä tosissaan, muttei vakavissaan. Jos haluaa selvitä helpolla niin pitää kuntoilla hieman ennen armeijankäyntiä ja olla erilaisissa tehtävissä kyvyiltään keskijoukkoa; ei liian särmä tai häröpallo.
Maukka
Käyttäjä
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #12 : 23.03.2007 19:10:00 »

• mies
  • Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +40
tallennettu

Se vaatii myös hermoja tosi tilanteessa, ja paljon. Mutta jos tahtoa ja sisua riittää ja hermotkin kestävät niin onnea vain! :)
MokkiLumi
Käyttäjä
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #13 : 23.03.2007 21:03:32 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu
Olen tutustunut tarkka-ampujien "sielun elämään" jo monien vuosien ajan. Eikä haluni perustu mihinkään CeeÄssän peluuseen "MÄ Ownuun Vattu KaikKI KyNärissÄ aWiKalla, Mä HeduTan Sil vattu AiNA NiiQqqQ!1". Tiedän tarkallaan, mitä oikea TA-toiminta on.

Jokin siinä vain kiehtoo..
Ehkä se, että olet suoraan sanottuna näkymätön. Olen pikku-pojasta (Hmm.. Mikähän sitten olen nyt? :P ) asti opetellut kätkeytymistä ja naamioitumisen taitoa. Mikään ei silloin saanut iloisemmaksi, kuin piiloutuminen heinikkoon.

Tai ehkä se, että pystyt osumaan CD-levyn kokoiseen maaliin 500 metristä .30 kaliiperin aseella. Pitkänmatkan ammunta on oikeasti varsinainen taitolaji, ballistiikan tuntemuksesta kiikarin säätämiseen. Tätä ei voi verrata mihinkään peliin (Noh ehkä snipercentral.com:in SniperSim:iin, mutta..).

Tai ehkä se, että odotat kohdettasi tuntikausia, liiempiä liikkumatta. Ja sitten hän vain ilmestyy ristikkoosi.. Kysyt spotteriltasi kaikki mahdolliset informaatiot ja säädät kiikarin korot. PAM! Osuma, ja sitten vain liuetaan paikalta.
(Tässä kohtaa on sitten se "Hermojen kestäminen" kyseessä.. Varmasti mieleen tulee ajatus, että on riistämässä jonkun äidin pojan henkeä. Idea on vain pitää ne ajatukset kurissa..)

Mutta mutta.. Tarkka-ammunta ja Tarkka-ampujat ovat vain kiehtoneet minua KAUAN. Ja se tuntuu vain olevan minun juttuni.

Harza
Käyttäjä
Info
0
Vs: Armeija « Vastaus #14 : 19.07.2007 11:36:46 »

• mies
  • Poissa Poissa
"Vuoden loppua odotellessa! (AMIS)"
Käyttäjien äänet: +17
tallennettu
Niinisalon tykistö prikaatii niinku serkku ja veli.. Satakunnan lennostoki vois olla hyvä.. heh tuleee taas armeijast mielee serkku joka ei päässyt siviilii :'(
Peugeot XPS n.80km/h 8)
Sivuja: [1] 2 3 ... 23   Siirry ylös
Rekisteröityneenä käyttäjänä voit osallistua keskusteluun. Ole hyvä ja kirjaudu sisään tai rekisteröidy!

Ilotulite.org jatkaa suomalaisen ilotuliteyhteisön perinnettä. Lue lisää...

Hae sivustolta

Tarkempi haku...