Ilotulitus Turvallisuus | Ilotulite.org

Ilotulitus Turvallisuus

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
Skyforger
Käyttäjä
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #15 : 26.11.2019 20:09:13 »

• mies
  • Poissa Poissa
"Forging The Sky"
Käyttäjien äänet: +962
Ikä: 44
tallennettu
Ilotuliteala on reagoinut tähänkin asiaan ja perustanut verkkosivuston tätäkin varten!
Linkki lisätty tähän sekä aiheen alkuun jo valmiiksi:
https://www.ilotulitusturvallisuus.fi/

Sivut ovat vielä työnalla mutta aikaa sesonkiin on vielä.. :wink:
Skyforger
Käyttäjä
Info
2
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #16 : 20.12.2019 02:11:03 »

• mies
  • Poissa Poissa
"Forging The Sky"
Käyttäjien äänet: +962
Ikä: 44
tallennettu

Telineet ovat osa turvallisuutta, tässä rakettiteline joka on myös purettavissa.
Tene
Käyttäjä
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #17 : 20.12.2019 13:30:42 »

• mies
  • Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +286
Ikä: 40
tallennettu
Tuo on kyllä loistava! Ampuminenki on paljon mukavempaa ku telineet on kunnollisia! :smiley:
ElHefe
Käyttäjä
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #18 : 22.01.2020 09:10:53 »

• mies
  • Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +54
Ikä: 33
tallennettu
Hyviä ohjeita täällä.
Itselle on suojalasit kyllä ihan ehdoton varuste. Tulee niin paljon turvallisempi olokin.
Kavereille olen myös tarjonnut laseja mutta eivät niin välitä kun ovat vain "katsomassa".

Varsinkin P1 tuotteissa olisi hyvä olla jonkinlainen kuulonsuojauskin siinä sytytys vaiheessa.
Tietysti peltorit pitää muistaa sitten ottaa pois tai menee pamaus hukkaan  :laugh:

Edelleen olen sitä mieltä että langaton sähkösytytys tekisi hommasta moninverroin turvallisempaa.

Laitonta tai ei, niin mä suojaan sormeni, näköni ja kuuloni kohta valmistuvalla langattomalla sähkösytyttimellä.
Mitään järkiperustelua en nyt keksi tuota vastaan muuta kuin laittomuuden.

Ehkä tuolla halutaan estää se että patoja laukaistaan jostain sokkona kun joku ohikulkija on juuri siinä vieressä ihmettelemässä löydettyään "hylätyn" padan. tms.

Tottakai pitää siis olla itsellä näköyhteys siihen että voi varmistaa että ketään ei ole lähellä ennen kuin painaa nappia.

Ja tietenkin salattu yhteys eli ei saa aktivoitua mistään ympäröivästä sähkömagneettisista häiriöistä.

Menipä taas harmaalle alueelle juttuni, mutta perustelen sen turvallisuuden lisäämisellä eikä päinvastoin.
Anteeksi.
eerok
Käyttäjä
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #19 : 27.01.2020 18:33:48 »

• mies
  • Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +12
Ikä: 39
tallennettu
Yleisen kaupan ilotulitteet ovat testattu ja tarkoitettu käytettäväksi ohjeissa määrätyllä tavalla ja ovat niin helppokäyttöisiä, että sen osaa kuka tahansa täysi-ikäinen käyttää/sytyttää. Tällöin helpoin on sytyttää tulilanka tulen avulla. Sähköisen sytytysjärjestelmän käyttäminen vaatii jo enemmän koulutusta ja siksi on ainakin tällä hetkellä hyväksytty vain ammatti-ilotulituksia suorittaville henkilöille, joilla on pätevyys ja vakuutukset toimintaa varten. Lisäksi sähkön avulla vahinko tapahtuu paljon helpommin, kuin tulitikkua raapaisemalla.
ElHefe
Käyttäjä
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #20 : 27.01.2020 20:33:13 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu
Tästä sähkösytytys-aiheesta ei ole minulla aikomusta lähteä jankkaamaan enempää.
Jos se on laitonta niin sitten on.
Enemmän ihmetyttää miksi se on tuollainen tabu ilotulite-aiheisella keskustelupalstalla.
Jos ei saa edes keskustella, niin ei sitten keskustella.
Olen uusi tällä foorumilla joten pakko vähän tunnustella mitä tämä porukka täällä on.

Vastaan kuitenkin edelliseen vielä aiheesta muutamia mietteitäni:

Yleisen kaupan ilotulitteet ovat testattu ja tarkoitettu käytettäväksi ohjeissa määrätyllä tavalla ja ovat niin helppokäyttöisiä, että sen osaa kuka tahansa täysi-ikäinen käyttää/sytyttää. Tällöin helpoin on sytyttää tulilanka tulen avulla.

Joo, näin on helppo sanoa, että tee vain kuten ohjeet käskee.
Ihmisluonto on kuitenkin sillä tavalla jännä, että joskus vain haluaa kehittää sitä miten asioita tehdään, esim. siten että ne tulee suoritettua ns. paremmin. (tässä tapauksessa turvallisemmin ja tehokkaammin kuin perinteinen sytytys)

Jos haluaa esim. laukaista useamman ilotulitteen nopeasti peräkkäin, niin sähkösytyttimen avulla ei tarvii sytkärin kanssa kokoajan juosta edes takas kuin joku mielipuoli.
Tai jos haluaa yhtä-aikaa/porrastetusti sytyttää useamman ilotulitteen.
(sitä ei kai laki erikseen kiellä?)
Tai jos haluaa vain pelata varman päälle että se kiinalainen Suomessa ylihintaisena myyty ja lapsityövoimalla halvalla teetetty pata ei räjähdä naamalle kun sitä sytyttää.

Vaaratilanteitahan on sattunut aika usein nimenomaan sille sytyttäjälle siinä sytytysvaiheessa, kun ollaan lähellä sitä ilotulitetta sytkäri/tikut ojossa.
Sähköisellä sytytyksellä mikään ei pala, ennen kuin ympäristö ja ilotulitteiden asento yms. on todettu turvalliseksi, ja myös ampuja itse on turvallisen matkan päässä.

Sähköisen sytytysjärjestelmän käyttäminen vaatii jo enemmän koulutusta ja siksi on ainakin tällä hetkellä hyväksytty vain ammatti-ilotulituksia suorittaville henkilöille, joilla on pätevyys ja vakuutukset toimintaa varten.

Jos omaa taidot rakentaa koko järjestelmän itse, kaikenlaisine salattuine yhteyksineen ja turvatoimineen, en näe sen käyttämistä mitenkään vaarallisemmaksi kuin sytkärillä tai tikuilla sen lyhyen tulilangan nysän sohimisen.
En myöskään ymmärrä miksi jonkun pitäisi kouluttaa minua käyttämään laitetta jonka olen itse rakentanut.
Muistutan kuitenkin että itse puhun kokoajan laitteistosta joka sytyttää vain sen tulilangan pään hehkuvalla sähkövastuksella, eikä siis käytä mitään langan tilalle tulevia pyroteknisiä sytyttimiä.
Eli huom! Ei mitään painetaan nappia ja pam! -vehkeitä
Ja jos ajatellaan pahinta vikatilannetta, että sytytys olisi päällä kun kiinnitän klipsua tulilangan päähän, niin sen huomaisi välittömästi, ja silloin on ihan saman verran aikaa juosta kauemmas, vrt. perinteinen sytkäri tai tikkusytytys.
Paitsi että jo valmiiksi punaisena hohkaavaa vastusta ei kukaan hölmö kiinnittäisi siihen tulilankaan muutenkaan.

Lisäksi sähkön avulla vahinko tapahtuu paljon helpommin, kuin tulitikkua raapaisemalla.
Kerrotko lisää tästä, millaisia on ne vaaratilanteet ja minkälaisella laitteistolla tuo tapahtuu?
Jännä yleistys, ikäänkuin olisi yleinenkin ongelma.
Sähkötöitä olen tehnyt jonkin verran työkseni, joten sähkö itsessään ei ole mikään huisin pelottava ja vaarallinen elementti tässä.
rontti
Käyttäjä Why is the rum gone? -Cause i drank it all
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #21 : 27.01.2020 20:47:38 »

• mies
  • Poissa Poissa
Käyttäjien äänet: +593
Ikä: 32
tallennettu
Hyvin yksinkertaista mielestäni, jos haluat sähköllä sytytellä niin käy koulutus. Ihan turha tätä jankkaamista on jatkaa.

Rupeet ite jotain rakentamaan ja talo palaa, niin tuskinpa tulee vakuutusyhtiöltä kovin montaa euroa tilille
Tene
Käyttäjä
Info
0
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #22 : 27.01.2020 20:57:51 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu
Samaa mieltä...käy koulutus niin saat sähköllä sytytellä ja virallisilla vehkeillä. :smiley:
Siskolleni kerran mainitsin tästä palstasta ja sen ensi reaktio oli et niin just sielä on niitä omien pommien virittäjiä!!! Oli muuten mukava sanoa et ei kuule ole! :smiley:
ElHefe
Käyttäjä
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #23 : 27.01.2020 21:09:52 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu

Rupeet ite jotain rakentamaan ja talo palaa, niin tuskinpa tulee vakuutusyhtiöltä kovin montaa euroa tilille

Ööh, enköhän mä tiedä mitä teen.
Ei ole ihan ensimmäisiä rakenteluja tässä nyt kyseessä. :rolleyes:
eerok
Käyttäjä
Info
2
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #24 : 27.01.2020 21:12:58 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu
Ammatti-ilotulituksissa ammun usein suoraan sähköllä. Ison kaapelimäärän kytkeminen ja sähkösytytspäiden käsittely on oma numeronsa, tässä on iso mahdollisuus staattisen sähkön/töpeksimisen aiheuttamalle tahattomalle syttymiselle osaamattomissa käsissä. TUKES vaatii koulutuksen ja kokeen suorittamisen, ennenkuin vastuu voidaan antaa vastaavalle ampujalle. Lisäksi lupa on maahantuojakohtainen. E:n papereilla myös käydään koulutus näistä välineistä. En lähtisi harrastuskäyttöön/netistä saatavien sähkösytytyspäiden käyttöä suosittelemaan, koska ei voi olla varma paljonko virtaa tarvitaan, jotta vastuslanka kuumenee riittävästi. Sähköinen järjestelmä jos hyväksytään harrastuskäyttöön, on jokaisella omanlaisensa viritykset ja sitä kautta turvallisuus on sitten mitä on. Itsetehdyt sytykkeet eivät taida täyttää myöskään turvallisuusvaatimuksia ja sitten mietitään kenen on vastuu, kun jotain sattuu. Tietty jos myytävissä on hyväksyttyjä laitteita kuluttajakäyttöön ja laki tämän hyväksyy, niin sitten tilane on toinen.
ElHefe
Käyttäjä
Info
2
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #25 : 27.01.2020 21:41:06 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu
Ammatti-ilotulituksissa ammun usein suoraan sähköllä. Ison kaapelimäärän kytkeminen ja sähkösytytspäiden käsittely on oma numeronsa, tässä on iso mahdollisuus staattisen sähkön/töpeksimisen aiheuttamalle tahattomalle syttymiselle osaamattomissa käsissä. TUKES vaatii koulutuksen ja kokeen suorittamisen, ennenkuin vastuu voidaan antaa vastaavalle ampujalle. Lisäksi lupa on maahantuojakohtainen. E:n papereilla myös käydään koulutus näistä välineistä. En lähtisi harrastuskäyttöön/netistä saatavien sähkösytytyspäiden käyttöä suosittelemaan, koska ei voi olla varma paljonko virtaa tarvitaan, jotta vastuslanka kuumenee riittävästi. Sähköinen järjestelmä jos hyväksytään harrastuskäyttöön, on jokaisella omanlaisensa viritykset ja sitä kautta turvallisuus on sitten mitä on. Itsetehdyt sytykkeet eivät taida täyttää myöskään turvallisuusvaatimuksia ja sitten mietitään kenen on vastuu, kun jotain sattuu. Tietty jos myytävissä on hyväksyttyjä laitteita kuluttajakäyttöön ja laki tämän hyväksyy, niin sitten tilane on toinen.

Mä en oo missään vaiheessa puhunut ammatti-ilotulituksista.
jos mä haluan about keskenäni jonkun pierun sytyttää jostain 20 metrin päästä etänä, niin se ei kyllä vaadi tommosta jumalatonta byrokratiaa.

Olisihan se näky kun tulee tonne perämettille joku Tukesin ukko tarkastamaan luvat ja laitteet :D

Olen työkseni asennellut monenlaisia etänä ohjattavia järjestelmiä, modifioinut niitä ja jopa lisännyt niihin ominaisuuksia.
Meinaatko että kun vaikkapa diesel-lämmittimen sijaan sytytetäänkin etänä esim. p1 luokan paukku, niin heti lähtee joltain käsi tai puoli päätä?

Tavallinen kuluttaja saa tehdä jatkojohdon, ajella yleisillä teillä itse korjaamallaan autolla, sekä montaa muutakin sellaista joka väärin tehtynä voi aiheuttaa vakavia vammoja tai hengenvaaran itselle, sivullisille tai näiden omaisuudelle.
Noihin ei tarvita mitään lupia, eikä niitä tarvitse kenenkään erikseen tarkistaa.

Samaan aikaan täällä nousee joka suunnasta kamala meteli jos kertoo sytyttävänsä papatin etänä harrastusmielessä.

Ei hyvää päivää... :laugh:
ElHefe
Käyttäjä
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #26 : 27.01.2020 21:46:59 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu
Ja mun ei tosiaan pitänyt jatkaa tästä aiheesta enempää, kun se ei tänne foorumille tunnu sopivan.
Mutta älkää pliis heitelkö enää noita yliampuvia olettamuksianne, koska sitten mun on pakko tulla taas oikaisemaan ne ettei asiasta jää vääristynyt kuva muille.
Tene
Käyttäjä
Info
2
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #27 : 27.01.2020 22:23:39 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu
Mä en oo missään vaiheessa puhunut ammatti-ilotulituksista.
jos mä haluan about keskenäni jonkun pierun sytyttää jostain 20 metrin päästä etänä, niin se ei kyllä vaadi tommosta jumalatonta byrokratiaa.

Olisihan se näky kun tulee tonne perämettille joku Tukesin ukko tarkastamaan luvat ja laitteet :D

Olen työkseni asennellut monenlaisia etänä ohjattavia järjestelmiä, modifioinut niitä ja jopa lisännyt niihin ominaisuuksia.
Meinaatko että kun vaikkapa diesel-lämmittimen sijaan sytytetäänkin etänä esim. p1 luokan paukku, niin heti lähtee joltain käsi tai puoli päätä?

Tavallinen kuluttaja saa tehdä jatkojohdon, ajella yleisillä teillä itse korjaamallaan autolla, sekä montaa muutakin sellaista joka väärin tehtynä voi aiheuttaa vakavia vammoja tai hengenvaaran itselle, sivullisille tai näiden omaisuudelle.
Noihin ei tarvita mitään lupia, eikä niitä tarvitse kenenkään erikseen tarkistaa.

Samaan aikaan täällä nousee joka suunnasta kamala meteli jos kertoo sytyttävänsä papatin etänä harrastusmielessä.

Ei hyvää päivää... :laugh:

Niin Suomessa saa laillisesti korjata auton itse ja saa laillisesti tehdä jatkojohdon.Ja monia muitaki asioita voi tehdä laillisesti vaikka monesti hullulta tuntuuki et tämän saat tehdä mut tätä et.Tätä palstaa kuitenkin saattaa lueskella esim.alaikäiset,niin olisi parempi ku tuollaiset "viritykset" pidettäisiin pois täältä.Uskon kyllä et varmaan osaat tehdä turvallisen ja toimivan etäsytytys systeemin...sitä en epäile!Mut tämä palsta vaan ei ole sitä varten että täälä esiteltäisiin jotain "virityksiä"..jotka ovat laittomia..puhumattakaan siitä et vielä annettaisiin ohjeita niiden rakenteluun.
Se vaan saattaisi olla et sitte jonku muun rakentamana ei toimisikaan toivotulla tavalla! :sad:
eerok
Käyttäjä
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #28 : 27.01.2020 23:27:45 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu
Se, että säädökset liittyen yleiseen käyttöön hyväksyttyjen ilotulitteiden suhteen ovat tiukkoja, on varsin selkeä. Niiden avulla on saatu vakavia onnettomuuksia vähenemään hurjasti. Se pitää kokeneempien ilotulittajien pitää mielessä, että sen uutuuspadan tai P1 tuotteen tai minkä tahansa tuotteen voi ostaa kuka tahansa täysin kokematon henkilö ja käytön on oltava turvallista ilman minkäänlaista kokemusta pyrotekniikan parista. Onhan ne säädökset olemassa vaikka sähkötöidenkin suhteen mitä kuka tahansa meistä saa tehdä ja missä se laillisuuden raja sitten on. Joskus ne tuntuvat täysin hölmöiltä, etenkin kokeneiden henkilöiden mielestä, mutta asiassa pitää aina katsoa vähän pidemmälle. Suosittelen lämpimästi kouluttautumaan ammatti-ampujaksi, jos ilotulittaminen kiinnostaa enemmän, kun se mitä kaupasta voi ostaa omaan käyttöön.
ElHefe
Käyttäjä
Info
1
Vs: Ilotulitus Turvallisuus « Vastaus #29 : 28.01.2020 23:13:37 »

• mies
  • Poissa Poissa
tallennettu

Telineet ovat osa turvallisuutta, tässä rakettiteline joka on myös purettavissa.

Onks tällä Tukesin hyväksyntä?  :laugh: :laugh:
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
Rekisteröityneenä käyttäjänä voit osallistua keskusteluun. Ole hyvä ja kirjaudu sisään tai rekisteröidy!

Ilotulite.org jatkaa suomalaisen ilotuliteyhteisön perinnettä. Lue lisää...

Hae sivustolta

Tarkempi haku...